dissabte, 22 de desembre del 2007

SPAM: marketing indiscriminat

El SPAM són els missatges enviats per un mitjà electrònic, indiscriminadament i massiva, sense el consentiment dels receptors. La seva finalitat generalment és comercial, amb missatges prenent forma d'anunci, tot i que també són freqüents els enganys amb intenció de treure profit econòmic de les víctimes (anuncis de viagra i mètodes per allargar el penis). Tradicionalment els seus mitjans han estat el correu electrònic i els grups de discussió però amb popularització de noves tecnologies de comunicació electrònica l'spam ha renovat les seves estrategies i el podem trobar en altres mitjans com blogs, wikis, fòrums, missatgeria instantània, etc.

Normalment el SPAM només l'utilitzen les empreses de legalitat dubtosa o els timadors més atrevits, però quan el fenòmen del correu brossa encara no s'havia popularitzat algunes grans empreses utilitzaven el correu electronic i automatitzat per tal de fer publicitat de les seves marques de forma indiscriminada(Coca Cola, Telefònica, etc). Quan el SPAM es va tornar un problema aquestes companyies van deixar d'utilitzar-lo.

El SPAM representa el 95% dels e-mails circulants a tot el mon (i va en increment). A part d'una molèstia, el SPAM representa una pérdua important de diners, ja que els principals servidors de correu electrònic han denunciat que tots els filtres anti-spam que implementen als seus serveis (que representa un cost important) no poden evitar que aquests missatges arribin a les safates d'entrada de correu dels seus usuaris, saturant-les d'anuncis de Viagra, d'estafes, etc. El problema és greu, tant que alguns països han promogut lleis en contra del correu brossa per tal de frenar aquest tsunami comercial, tot i així poca cosa es pot fer contra els criminals de la publicitat electrònica.

L'origen de la paraula SPAM prové d'una marca americana de carn de porc enllaunada . Aquesta adquireix l'ús actual amb connotacions de cosa innecessària i sobreabundant a partir d'un esquetx molt popular dels Monty Python. Durant l'esquetx, dos clients en una cafeteria plena de víkings intenten demanar un esmorzar a partir d'un menú en que aquesta carn s'inclou a tots els plats. Es construeix l'argument en que la cambrera solament té plats amb spam i un dels dos clients principals vol un plat sense SPAM, llavors a la conversació comença a introduir-se la paraula SPAM pel mig de les frases sentint-se al fons víkings cantant SPAM sense parar, en les versions del video més extenses fins i tot als crèdits s'hi pot veure la paraula SPAM repetida centenars de vegades (la situació és realment absurda).


Fonts d'informació:

3 comentaris:

Sergio Arcos ha dit...

Este tema es delicado, debido a lo que es y lo que lo hacen ser. ¿Que es? Es algo peligroso, es algo ilegal y algo absurdo (gmail no deja pasar ni uno). ¿Que se escucha que es? Dinero fácil.

Tengo un conocido que se piensa que enviando spam va a conseguir mucho dinero porque dicen que rumorean que otro conocido lo hace así. Hablan como si fuera apretar un botón y conseguir mucho dinero y actualmente no es así. Necesitas saber muchas cosas del tema si te lo quieres hacer tu mismo y sino contratar a alguien experto para que almenos te lo deje preparado.

El spam no es algo más que una subrama de la informática y esta ha evolucionado tremendamente en los últimos años. Los spammers van a tener que ir pensando en nuevos métodos para enviar los emails de forma más persuasiva si realmente quieren recibir alguna visita. A veces es para infectar sus ordenadores con virus o troyanos.

Digo esto pero cada vez que veo una cadena en mi cuenta de hotmail pienso que la gente sigue siendo todavía muy inocente.

Sandra Crespo ha dit...

El SPAM es algo que en el fondo no se va a poder evitar, si hay publicidad en todas partes, es normal que acabe llegando al correo. Y como tal, hay mucha publicidad que es mentira. También es cierto que las empresas que se dedican a hacer publicidad falsa tienen dudosa legalidad. Tal como dices la mayoría de empresas suelen ser casinos, portales de internet sobre apuestas en la red, etc.

También es cierto lo que dices al principio, de que ahora se pueden encontrar en otros medios, yo el otro día viendo un video de youtube, al ver los comentarios que habían sobre el video, había uno que ponía “¿quieres ganar dinero fácil?[..]” y como que no comentaba mucho el video. Es un claro ejemplo de que el SPAM evoluciona y suele haberlo donde saben que va haber un número elevado de personan que lo van a poder ver, y que entre las cuales, algunas ilusas/inocentes van a caer en la trampa.

También es cierto lo que dice el Sergio, hay mucha gente inocente todavía que creen que al reenviar el mail a más de 10 personas, tal empresa se enterará (milagrosamente) y entonces hará descuentos en sus productos, o te darán 1000€, etc. y además en el título del mail ponen “por si acaso funciona”. Yo creo que estas personas hasta que no se den el golpe, y vean que es una pérdida de tiempo y/o dinero no van a ver que es un timo.

Matias Lizana ha dit...

La veritat és que molta gent continua clicant els mails d'SPAM que reben al seu correu.
Sí que els correus filtren aquest SPAM quan poden, però igualment la massivitat de correu que arriba és quasi incontrolable.
En part s'assembla a l'SPAM nadalenc, ara que estem per aquestes dates. A nadal ens inunden de propaganda, moltes vegades inútil, però a molta gent li atrau i molta gent "pica" en el consum de cert producte gràcies a aquest SPAM massiu (com els anuncis de la tele).
I tot això en part es deu, com bé diuen per aquí, a que la gent no acaba de ser del tot selectiva, que cauen a la primera de canvi, que no saben raonar davant una amenaça tant gran com pot ser un "gana dinero" o una cosa tant absurda com "reenvia este correo si no quieres tener mala suerte toda tu vida".