divendres, 14 de desembre del 2007

El Shojinka i el JIT

El terme anglès "Just in Time" (JIT, Just a Temps) es refereix a una organització de la producció de les fàbriques, originària del Japó i més concretament adoptada per l'empresa d'automòbils Toyota. Quan les empreses van aplicar aquesta tècnica a les seves fàbriques, van multiplicar la seva producció, i com que a Occident seguien el mètode "tradicional" van poder irrompre al mercat occidental amb uns preus molt més competitius, cosa que encara dura ara, ja que els fabricants orientals son dels que més venen en alguns sectors com els automòbils, aparells electrònics...

Bàsicament la filosofia del Just in Time (d'ara en endavant JIT) és que els clients han de ser servits en el moment precís (ni abans ni després), exactament amb la quantitat demanada, amb productes de màxima qualitat i mitjançant un sistema de producció que utilitzi el mínim inventari possible i sense malbaratament ni costos innecessaris.
És a dir, el JIT està regit pels 5 zeros: Zero defectes (màxima qualitat), zero averies (bon manteniment), zero stocks, zero terminis (bona programació) i zero paper (eliminar burocràcia i usar la tecnologia).

Un cop explicat breument el que és el JIT, m'agradaria centrar-me en el que més em va sorprendre quan vaig saber d'aquest sistema: el Shojinka.
Shojinka és un terme japonés que es defineix com la flexibilitat del nombre de treballadors d'una determinada línia per a adaptar-se als canvis de la demanda. És a dir, si la demanda d'un producte disminueix un x%, els treballadors assignats a la seva producció han de disminuir el mateix tant per cent.
El Shojinka també proposa una distribució de la planta en forma d'U, ja que d'aquesta manera s'aconsegueixen vàries coses:
  • Les màquines es troben a prop de l'operari, que pot accedit a vàries màquines.
  • Degut a l'anterior punt, s'eviten colls d'ampolla ja que un operari al veure que a un altre punt no donen l'abast, pot anar a ajudar-los d'una forma més ràpida. I a l'inrevés, si a un lloc sobren treballadors poden anar a un altre lloc on siguin més necessaris.
  • Ajuda a reduir la quantitat d'existències dels productes en curs, justament degut a que no s'acumulen.
  • Facilita la comunicació i l'ajuda mútua entre els operaris.
  • Es pot controlar tota la U d'una forma més senzilla i visual.
Ara bé, per a que això sigui possible cal que els treballadors siguin polivalents, és a dir, que no siguin especialistes en una sola cosa, ja que llavors no podran canviar de lloc de màquina. O sigui que sorprenentment l'especialització en una sola cosa seria en aquest cas un gran inconvenient.
La rotació de lloc de treball serveix per, a més a més d'evitar colls d'ampolla, a que el treballador estigui més alerta perquè ha d'anar canviant de feina, disminuir la monotonia i, per tant, augmentar la satisfacció dels treballadors. I com sabem, si augmenta la satisfacció, la responsabilitat, productivitat i l'ambient de treball son millors.

M'ha semblat molt interessant tot el que fa referència a la distribució en forma d'U i la rotació del lloc de treball, ja que la considero molt important. Sobretot en els casos en que la feina a fer és molt monòtona, com posar claus, posar taps a ampolles o pintar amb una pistola de pintura.
Heu treballat en una fàbrica i us heu trobat amb aquest sistema de rotació i/o distribució dels llocs de treball? Us heu trobat amb el contrari i us hauria agradat (o no) que hi fos? Seria interessant saber la opinió dels que hageu viscut això "en primera persona".

Fonts | Les ja citades, els apunts d'E3, alumnosiea i aquest powerpoint

8 comentaris:

Víctor Blázquez Francisco ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Víctor Blázquez Francisco ha dit...

El JIT es muy eficiente y tiene mucho interés ya que conseguir los 5
ceros es algo realmente importante y que al consumidor le interesa.
Pero tengo una duda, si los trabajadores en la fabrica son
polivalentes, no serán peores? Según hemos estudiado y solemos
estudiar, cuando una persona se dedica íntegramente a algo, consigue
ser muy bueno en eso, mientras que si tiene que dividir esfuerzos en
varias, quizás no sea tan bueno. También esta el punto de no tener que
hacer algo rutinario provoca la satisfacción del empleado lo que hace
que este desempeñe mejor su faena.
Una cosa que también impacta es el 0 defectos, cuantas veces te has encontrado un muñeco que esta rasposo, piezas que no funcionan del todo bien, el tener 0 defectos es algo importante, que requiere a una persona atenta solo a ello, que compruebe cada pieza o producto que sale la cadena y lo testee para ver que va bien.

Victor Bernadó ha dit...

El que està clar és el mercat occidentala patit un gran desenvolupament.
Veient això està clar a que ha estat degut aquesta alça en el seu mercat, simplement han procurat tenir content el client i ser més competitius a l'hora de vendre productes... si a més o barregem que poden obtenir bons productes finals... ¡¡Com contiuem com fins ara estem acabats!!!

És molt curiós les maneres que ens empesquem (els éssers humans en general) per tal de poder augmentar la producció.
Aquí podem veure un exemple clar de revolucionari: "tothom" creu que l'especialització ha d'augmentar la producció, però si ha Shojinka li va millor així... que li diràs...

Jo estic a favor d'això, més que res per que si sempre fem el mateix ens transformem en autòmats (com a película de Tiempos Modernos).
En el que no estic a favor és amb el dels despidos tant liberals. Crec que el sistema hauria de ser una mica més estable. Això de poder-te trobar sense perqué d'un dia per l'altre el consum a baixat...

Bueno, el que està clar és que fent-ho bé o malament ens porten la davantera....

Sergio Arcos ha dit...

Això depèn del sector i de molts aspectes del treball.

No es el mateix un treball on sols tinguis que fer accions bàsiques com cargolar cargols o tallar peçes que estar treballant en reserca i desenvolupament, on necesites un alts coneixements d'una materia concreta.

Segur que el més beneficiari amb això es l'empresari, canviant personal per metodologies.

En els restaurants es el que es fa poc a poc. Actualment estan invertint en PDAs per prendre el compte més rapidament, lo que fa que no es requereixin tants cambrers per això. Amb aquest metode la llista surt directament a la cuina i tot es simplifica molt. El sistema pot costar 1500€, el qual dura uns quants anys, i el cambrer ja costa més d'aixo al mes.

Neus Teixidó ha dit...

El JIT és una filosofia molt bona, la qual és bastant simple però eficient, el fet de que busqui línees de flux més directes fa que la producció sigui més eficaç, el que realment està bé és la rotació, ja que sempre fer el mateix al final comporta a una monotonia i a un baix rendiment, per això trobo molt interessant que vaguin rotant i tothom sàpiga de tot.

El fet que les empreses Españoles i Europees no utilitzin el JIT, és la diferencia de veure l’empresa mentre per nosaltres l0empresa ñes el lloc de treball, a Japó, l’empresa és part de la vida molt important del treballador, dedicant-se totalment als problemes de l’empresa i intentant resoldre’s, mentre que aquí un cop fora hores de treball no ens preocupem de l’empresa.
El JIT aquí no aniria bé ja que els proveïdors van donant les comandes a dosis petites i periòdicament, cosa que aquí no és fa així.

En si, és una filosofia molt bona, i trenca amb la idea de cadena que tenim aquí i l’especialització de la persona, però bé suposo que també té els seus inconvenients sinó ja fa temps que s’hauria instaurat a la majoria d’Empreses Españoles i Europees.

Sandra Crespo ha dit...

Opino que el JIT es una buena manera de organizar la producción de una empresa, ya que lo hacen en el momento preciso, en la cantidad pedida con la mejor calidad, y sin subida de precios (y los 5 ceros es bueno, ya que el consumidor queda satisfecho). Por lo que opino que si las empresas occidentales adoptan esta manera de organización, tendría mejor beneficio.

Sobre el Shojinka opino que esto funciona siempre y cuando se trabaje en una fábrica, y dentro de una fábrica sea en cadena. Porque el caso de la rotación del puesto de trabajo no siempre va bien, porque muchas veces, para hacer un trabajo determinado necesitas tener unos conocimientos básicos, que no todos los trabajadores tienen.

Conozco gente que trabaja en fábricas y dentro de éstas en cadena, y están hartos de poner siempre el mismo cable en el mismo lugar, ya que en un día pueden llegar a hacerlo más de 200 veces. Mientras que si usasen la rotación de puestos en el fondo sería mejor para los empleados, porque al cambiar de lugar, cuando volviesen hacer el mismo trabajo ya no estarían tan aburridos de él, esto beneficia a la fabrica.

Marcos Lora ha dit...

Estas dos maneras de trabajar son muy útiles en grandes corporaciones donde el sistema de producción sea en cadena, como por ejemplo compañías de renombre de los países orientales en el sector de la electrónica. Aquí encontramos empresas localizadas en España como son SONY, SAMSUNG, MITSUBISHI, FUJITSU entre otras.

También Esto se aplica en varias compañías que no son de ese sector, sino que son del sector de la perfumería, cosmética, farmacia...

En concreto quería hablar de una de esas compañías en particular, de la cual ya hablé en un post anterior. Esta empresa es COTY, una empresa del sector de la perfumería que aplica este método.

Este método se utiliza exactamente igual que en otras empresas, aunque aquí en España lo llaman como el método de las "5S" (cinco eses) y es la manera mas eficiente y menos monótona de que la empresa y los trabajadores estén contentos mutuamente.

Carlos Machado ha dit...

es una gran filosofia la del JIT, ademas con ella los trabajadores estan mucho mas preparados, ya que estan especializados en mas de un campo. Y aludiendo a Adam Smith, en la especializacion esta el crecimiento!

Luego por otra parte lo de los 5 ceros es algo que el consumidor agracedera mucho, no solo por la calidad, y por eliminar la burocracia, si no porque con esto se consigue que el cosumidor confie en ti, y eso es lo mas maximo que se puede conseguir.

Como no, oriente siempre esta un pasito avanzado a occidente, y lo esta demostrando con tecnicas como el JIT en este caso, es una forma de implantarse aun mas en el mercado de occidente. Aunque asi, nosotros tambien vemos sus metodos y podemos aplicarlos a nuestras industrias y asi seguir creciendo.