diumenge, 23 de desembre del 2007

El nou màrqueting

Hola i benvinguts a aquesta darrera entrada dominical al blog etres20, espero que durant aquestes setmanes hagin gaudit de les nostres dissertacions i reflexions sobre el món empresarial, i que les hagin trobat profitoses. En l'entrada d'avui, m'agradaria parlar-los de les noves estratègies de màrqueting creatiu que han aflorat darrerament gràcies a les noves tecnologies i a les noves tendències comunicatives, centrant-me sobretot en la vessant més publicitària del procés.

Cada cop que naveguem per internet ens trobem amb un bombardeig continu de publicitat que a voltes gairebé no percebem i a voltes els infravalorem per la seva suposada ineficàcia i poc impacte en les nostres decisions com a consumidor. La diversitat d'aquest nou màrqueting creix amb cada nou fenòmen sociològic que es produiex a la xarxa per la necessitat de les empreses d'expandir els seus tentàcles publicitaris com més enllà millor. No és en va que l'empresa amb més presència a la xarxa i una de les líders en el sector sigui precisament Google, que darrera tots els serveis que ofereix basa el seu negoci en la publicitat.

El primer mètode del que els vull parlar, tenint en compte en el mitjà que ens trobem, és sobre el màrqueting de la comunitat blogger. Les vies mitjançant les que es manifesta el nou màrqueting en els blogs són principalment la publicitació subcontractada directa, mitjançant la qual un blogger pot subcontractar espais a la plana web a una empresa com google que li gestiona els continguts publicitaris i li'n retribueix una part dels beneficis; la publicitació directa, que es dóna en blogs amb un nivell alt de visites diàries i que contracten directament els espais publicitaris a grans empreses; i finalment la publicitació indirecta. La publicitació indirecta és una de les més recents, però amb una presència cada cop més gran en la xarxa. Consisteix bàsicament en una política d'obsequis de productes i merrchandising a blogs on els analitzen, per exemple, amb la clara intenció d'obtenir una valoració favorable del seu producte. Aquest és el motiu pel qual tothom sap que alguns blogs són més propensos a valorar positivament uns productes i més negativament els de la competènica. És per això que convé sempre contrastar la informació dels blogs, amb d'altres de diferent tendència per tal de ponderar la valoració d'uns i altres.

El segon mètode és el que en el mon anglosaxó anomenen fanboyerism, és a dir, nois fanàtics, i que consisteix a tractar realment bé uns quants consumidors, donant-los a vegades facilitats en les compres o accés a productes encara fora de mercat per tal que publiquin en fòrums i planes web de notícies per tal que els facin una publicitat positiva i atacs greus a la competència, dels qual l'empresa instigadora no s'haurà de responsabilitzar. És cert que una part d'aquest moviment no té cap contacte amb l'empresa i realitzen aquesta activitat tant positiva per a l'empresa d'una manera desinterassada a causa d'un peculiar procés d'identificació i pertinença amb una marca o empresa, però no és menys cert que part d'aquest moviment té retribucions per part de les empreses, d'una manera similar a les claques els teatres, que els agrada assistir als espectacles però perceben un plus (a vegades l'entrada gratuïta) per tal de mostrar efusivament el gaudi que els causa l'obra i arrencant els aplaudiments.

Finalment hi ha els nous moviments que s'adapten molt ràpidament als nous fenòmens de masses com myspace, posteriorment youtube i més tard facebook. Consisteixen en el què s'anomena publicitat vírica i que consisteix en la publicació de quelcom impactant (com per exemple un video al youtube) que aparentment no s'associa a cap marca ni empresa, però quan ha adquirit un cert ressó mediàtic (aconseguint gratuïtament espais televisius que d'altra banda els costarien una quanitat inassumible de diners) es revel·la la seva afiliació a una marca. En myspace i facebook, la tendència consisteix més aviat a oferir serveis gratuïts explicitant clarament l'empresa benefactora, i que sovint conté enllaços a d'altres serveis de l'empresa que passen a costar diners al consumidor a canvi d'un servei molt més atractiu. De ben segur que tots en coneixeran exemples que si més no exigien la visualització de publicitat prèviament al consum del servei pseudogratuït.

Ja per acabar m'agradaria induir-los a la reflexió cada cop que es trobin amb un servei d'aquests tipus, o vegin un moviment nou i impactant que s'està propagant per la xarxa, perquè es pot tractar d'una inteligentíssima estratègia comercial per a augmentar la repercussió i ventes d'una marca i/o empresa, i també sobre la defensa a capa i espasa d'empreses per part d'individuals i el sentit i implicacions comercials que això pot tenir. Per acabar, crec que és molt interessant utilitzar aquest tipus de polítiques com a empresa, i que no s'ha de subestimar la importància del boca orella del segle XXI, perquè la gent tant en persona com a la xarxa donen més credibilitat a un comentari positiu d'una persona que sembli entesa que no pas a la publicitat directa i tradicional de tota la vida.

Gràcies per la seva atenció durant aquestes setmanes, espero que hagin gaudit d'aquesta darrera entrada i els resulti útil en la seva vida professional.

2 comentaris:

Matias Lizana ha dit...

Evidentment el màrqueting s'ha renovat molt. El mitjà de comunicació per excel·lència avui dia és internet i els gestors de publicitat ja s'han encarregat de manipular-ho al màxim.
Com bé dius tu es veuen molts exemples en webs que reben una part de diners a canvi de posar publicitat d'una marca concreta.
Això que comentes del youtube és una de les estratègies més bones i crec que ha funcionat molt i molt bé. Fins i tot s'ha fet servir en política per anunciar meetings, perquè no ho han de fer les empreses?
Ara crec que l'últim pas, i tant de bo no es faci mai realitat (com vaig veure en una pel·lícula anomenada Minority Report), que les empreses feien publicitat pel carrer però a més tractaven a la persona amb el seu nom (identificant-lo amb un xip). O aquell tipus de publicitat fet a la sèrie "Futurama", on es posaven als somnis de les persones per realitzar publicitat. Les empreses segurament explotarien força aquesta manera de fer màrqueting, tot i que espero que no arribi mai...

Marcos Lora ha dit...

La mejor publicidad no tiene porque formar parte de un “protocolo” a seguir en Internet. La mayoría de la gente no se fía de las páginas web, así que difícilmente se puede conseguir propaganda por esta vía a día de hoy. Quizás dentro de unos años cuando, por ejemplo, educación incluya en el programa de informática, en concreto, en conocimientos de la red, la utilización del “Reader” de Google, donde podemos ver la mayoría de la publicidad de la que nos habla nuestro compañero. Para que vamos a engañarnos, ¿cuánta gente hay en nuestro país que lo utilice? Y hablando de myspace, de momento donde tiene más afiliados es en estados unidos, aquí casi no es ni mencionado.

Puede que sean maneras de publicidad que den notorios resultados, pero actualmente, en nuestro país, no obtiene gran beneficio.