divendres, 21 de desembre del 2007

L'importància de la presentació del producte

Ahir vàrem parlar a classe sobre la importància de la presentació d'un producte, i m'agradaria reflexionar una mica sobre aquest tema.

La presentació del producte estaria dins d'una de les quatre P's del Màrketing (Product, Price, Place i Promotion), concretament dins de l'última, també anomenada de comunicació. És la marca del producte, i és una poderosa forma de comunicació ja que molts cops depèn de l'embalatge de que un client compri el teu producte o no. Només cal veure els productes d'alimentació i les variades caixes que hi han.

Per a posar un exemple podríem parlar del típic duel entre Apple i Microsoft. Us heu fixat amb la presentació dels productes que ofereixen les dues companyies?
Apple utilitza sempre caixes sense masses fotografies ni textos, amb una imatge del producte i la marca ben visible, i per dins està organitzat com si el producte es tractés quasi d'una joya. Podríem dir que son "de disseny". Ara bé, si ens fixem amb els productes de Microsoft, acostuma a haver-hi varis textos, marques, títols, fotografies, recomanacions... i per dins està el producte "pelat" amb algun manual. L'exemple més clar podria ser el d'aquest vídeo, que es una parodia que van fer els propis treballadors de Microsoft parodiant la forma de presentar els seus productes. És molt il·lustratiu. Tot i que sí és cert que Microsoft es va preocupant cada cop més per la presentació dels seus productes, l'exemple el podem veure amb les caixes del nou Windows o Office. Potser perquè a Apple li està donant bons resultats.

Un altre exemple més proper i senzill podria ser el d'El Corte Inglés (o el Caprabo) i el Lidl (o el Dia). No son fabricants però sí que presenten els seus productes de diferent forma. El primer té (o se suposa que ha de tenir) els productes amb estanteries, ben posicionats, ordenats i nets. En canvi el segon els té en caixes, tal i com els hi porten els proveïdors, directament sobre els palets i la neteja del local no és el que es pot dir la millor del món.

Si li donem l'importància que sembla que ha de tenir la presentació diríem que a Microsoft i al Lidl els hi deu costar més vendre els seus productes. Però no és així, com sabem, ni molt menys. I es que el client de cada empresa és diferent, un (el d'Apple i El corte inglés) busca, a més de la qualitat del producte, una bona presentació i no li importa el preu que pot suposar tenir-la. En canvi al de Microsoft li és igual la presentació, busca el producte. I el del Lidl només busca preu, li és igual que el producte estigui tirat pel terra i fins i tot que aquest no sigui de la millor qualitat, doncs és molt barat. Tot i que amb això hi podríem enllaçar l'entrada anterior, on es parlava de la qualitat. Perquè "la qualitat és el que el client diu que és", així que el Lidl, segons els seus clients, ven productes de qualitat.

Aquest tema de la presentació és força important, doncs, segons els clients, la prova podria ser que ja que hi ha grans empreses (bastantes) que comercialitzen els seus productes sota dos marques diferents, una els fa amb una presentació atractiva, treballada i amb un preu més elevat i una altra amb una presentació austera i a un preu més baix. En el cas dels supermercats podria ser el Carrefour i el Dia, que son la mateix empresa. El producte venut és idèntic, però hi ha clients que compren una marca i uns altres clients l'altra i si una de les dues marques desaparegués els clients marxarien a la competència (vull dir, que si per exemple desaparegués la marca cara, els clients no comprarien la barata, sino que marxarien a la competència que estigués al mateix "nivell").

5 comentaris:

Marcos Lora ha dit...

La presentación es importante relativamente. Por ejemplo, en la industria farmacéutica. La gente, en general, no tiene ni idea de los medicamentos, con lo cual les da igual que la caja por fuera sea lila, rosa, amarilla o verde, siempre que les sea útil. Quizás si que se tiene un poco más en cuenta si por ejemplo lleva algo de regalo, o si lleva utensilios prácticos para la aplicación, pero muchas veces no es nada que no podamos comprar aparte o que no tengamos nosotros mismos en casa. La competencia entre las compañías farmacéuticas es muy elevada, puesto que estos tienen mucha salida y se mueve muchos millones de euros, pero no se trata de la presentación, sino de que el medicamento cure o ayude.

Neus Teixidó ha dit...

El producte entra per els ulls, per tal una bona presentació té molt a veure. En el primer exemple que té més a veure el disseny i la qualitat del producte que com estigui la caixa.

Els dissenys d’envasos, embalatges i altres elements són els que intervenen a la presentació dels productes, ja siguin adaptables a les nostres funcions, que tinguin un disseny maco, és a dir que sigui harmònic i ens cridin l’atenció.

En el cas de la diferencia entre l’Idel i el Corte Inglés crec que el fet que estigui ordenat a les esdentaries sense caixes, fa que doni una vista molt més polida i faci que la gent vagui més.

Sergio Arcos ha dit...

El tema de la organización esta muy estudiado. En Navidad sobretodo salen hasta noticias por el telediario explicando este tipo de detalles.

En los supermercados organizan los productos por estanterías y dependiendo del tipo de publico y de su importancia para vender están más o menos a la vista.

Los productos con la fecha de caducidad más próxima suelen estar más adelante que los otros, debido a que sino los tendrán que tirar y reponer (hablando de calidad).

Y como he dicho, en Navidad todo esto se acentúa muchísimo. Los últimos días que he estado paseando por tiendas (en general) estaban todas llenas de gente buscando como locos regalos de última hora (amigo invisible, etc). ¿Qué será lo que compren? Pues lo que más les haya impactado a primera vista.

Matias Lizana ha dit...

Es va parlar un dia en un post sobre el "VS" Apple - Microsoft molt semblant al que tu dius. Ens centrarem en els supermercats dels que no n'em parlat tant.
És veritat això que dius, que un ven la marca i l'altre ven el producte, i no només es nota en la manera de presentar-ho a dins l'establiment, també es veu desde fora.
Quan fan anuncis per la tele ja destaca la "qualitat". El de Lidl fan una campanya publicitaria més aviat pèssima, amb un fons blanc i no surt ni gent actuant, simplement diuen el que és interessant "El Preu".
En canvi Corte Inglés fa una campanya publicitària inmensa, amb actors coneguts o models que et diuen "ven a la moda, con el Corte Inglés" i coses més treballades de cara a la imatge comercial.
Però de totes maneres com ja sabem i tu també has dit, els que compren a Lidl no aniran al Corte Inglés encara que canviin la publicitat, perquè no busquen això, busquen preus barats, i potser els hi va perfecte perquè el tenen al costat de casa.
Tot això es adaptat a tots els tipus de públic que hi ha en el mercat, cada un s'encarrega de cobrir un sector determinat, del qual saben segur que en treuran benefici.

Sandra Crespo ha dit...

Es cierto que un producto entra por la vista. No es lo mismo que tenga una caja con el nombre solamente, a que tenga la caja diferentes colores, con fotos y con el nombre en relieve. Y es que siempre se ha dicho que la presentación es importante.

Sí que es cierto lo que has comentado sobre el Lidl y el Corte Ingles. Una persona que va a comprar al Lidl sabe que los precios son más económicos, y que en muchos de los productos los tendrá que coger directamente de las cajas. Mientras que si van al Corte Ingles, el producto se supone que está mejor colocado, y mejor presentado, pero también será más caro. Pero tambien hay que decir que no tienen el mismo tipo de cliente un sitio que el otro. En el Lidl la mayoría de clientes que van a compar no disponen de mucho presupuesto para hacer la compra, mientras que los que van al corte ingles si que suelen disponer de un amplio presupuesto.

También es cierto lo que comentas sobre que una misma empresa comercializan sus productos en dos marcas diferentes, es el caso del grupo Volkswagen (el cual engloba a Audi, a Volkswagen, a Seat, a Skoda, a Bentley y a Lamborghini) que comercializan sus coches con el mismo motor y el mismo cambio de marchas. Mi hermano, que trabaja en Seat, me comentó hace ya un tiempo que el Ibiza, el Golf, y el A3 usaban exactamente el mismo motor. Y entonces me sorprendí porque por un Audi se paga mucho más que por un Seat. Pero ahora me doy cuenta que es por la marca, ya que en el fondo lo que se acaba pangando es la marca.